Migreren naar de cloud is voor iedere situatie anders, maar voor elke situatie bestaat een goede oplossing. Of het nu om e-mail, bestanden of hele servers gaat. Met een goede voorbereiding is elke migratie ‘appeltje-eitje’ voor een professional.

Migreren van mail, bestanden, werkplekken en servers

Eén van de migraties die wij veel uitvoeren is de migratie van e-mail, vaak van een POP-box of een Exchange-server op locatie naar een Office 365-omgeving in de cloud. Het voordeel van zo’n Office 365-omgeving is dat alles in de cloud zit en synchroniseert met al je devices. Je kunt eenvoudig je Out-of-Office-assistant op al je apparaten aanzetten, maar ook uitnodigingen versturen en accepteren, automatische regels toepassen en je agenda beheren. Alles netjes gesynchroniseerd. Maar natuurlijk migreren we ook bestanden, werkplekken en hele servers naar de cloud.

Hoe werkt zo’n migratie?

Krijg je al hoofdpijn bij de gedachte aan een migratie? Niet nodig. Een goede voorbereiding is – bijna – het hele werk. Op het moment dat alles nog werkt, zetten wij je nieuwe omgeving op. In de tussentijd kun je rustig doorwerken. Is de nieuwe omgeving klaar, dan gaan we pas over tot migratie. Op een rustig moment – vaak is dat de vrijdagmiddag – zetten wij de denkbeeldige knop om. Vanaf dat moment komen je e-mails binnen op je nieuwe omgeving en worden je bestanden ook daar weggeschreven. Dan is het slechts nog een kwestie van je oude mails en bestanden – je archief – overzetten naar de nieuwe omgeving. Daar is het weekend een mooi moment voor. Als jij en je medewerkers op maandag weer op kantoor komen, staat de nieuwe omgeving zonder dat jullie daar veel van hebt gemerkt.

Migratieplannen voor zzp’er anders dan voor groot bedrijf

Natuurlijk geldt hier, net als bij het online samenwerken waarover we in de vorige blog schreven, dat de migratieplannen voor een zzp’er anders kunnen zijn dan bij een groot bedrijf. Kan de gemiddelde zzp’er wel een middag zonder mail, als je met 25 man werkt heb je met wat meer wensen en eisen rekening te houden. Maar ook dan komen we altijd wel tot een goed moment waarop de knop omgaat. In het ‘ergste’ geval is het ook mogelijk om gefaseerd te migreren. Dit kost meer tijd, en is meer werk, maar kan voor de klant soms beter uitkomen.

Maandagmorgen: het uur van de waarheid

Op maandagmorgen checken we of de migratie is gelukt en geven we samen een go of no-go. Is er onverhoopt toch iets misgegaan? Dan kunnen we altijd de situatie terugdraaien naar hoe het was. Dat gebeurt bijna nooit, maar het kan natuurlijk altijd zijn dat iets onverwachts zich voordoet. Zo hadden we laatst een klant die precies in het weekend van de migratie een internetstoring had. En geen internet betekent dat er geen bestanden worden overgezet. Maar dit zijn gelukkig uitzonderingen. Nazorg vinden wij dan ook heel belangrijk. Zijn er toch nog vragen? Dan willen we bereikbaar zijn en de vraag zo snel mogelijk oppakken. Onze ervaring is dat klanten vaak opzien tegen een migratie, maar dat het met een gedegen voorbereiding een fluitje van een cent is.

Meer weten?

Ook migreren naar de cloud en benieuwd welke oplossing voor jouw bedrijf het beste is? Wij denken graag met je mee! Mail of bel naar Trivision of laat je gegevens hier achter en wij bellen jou!