,,0,00000000$De laatste tijd krijgen we steeds vaker vragen van klanten of dat ‘vervelende’ aanpassen van je wachtwoord elke drie maanden niet uitgezet kan worden. We begrijpen dat het best lastig is om voor iedere toepassing steeds weer je wachtwoord te moeten vernieuwen, en dan moeten ze ook allemaal nog eens anders zijn. Toch is het belang ervan misschien wel groter dan je denkt.

Data steeds grotere bron van inkomsten

Onlangs woonden we een presentatie bij over het Dark Web. Op het Dark Web vind je een ongereguleerd deel van het wereldwijde web dat wordt gekenmerkt door grootschalige illegale activiteiten. Je vindt er zwarte marktplaatsen waar je onder meer drugs, wapens, gestolen persoonsgegevens en andere illegale producten en diensten kan kopen en verkopen. Ook geeft het Dark Web toegang tot illegale pornografische netwerken, frauduleuze websites en bitcoin-platformen. En er wordt veel malware verspreid via het dark web. Het blijkt dat naast drugs en wapens ook data een steeds grotere bron van inkomsten wordt voor criminelen. Volgens de Dark Web Market Price Index is je PayPal-account zo’n $ 250,00 waard, je creditcardgegevens $ 50,00 en je Ticketmaster-inloggegevens gaan over de digitale toonbank voor $ 2,00. En zodra iemand je inloggegevens heeft, is het natuurlijk heel eenvoudig om iets te bestellen en voor de deur te wachten tot het pakketje komt. Twee keer raden wie de factuur van de nooit ontvangen televisie ontvangt.

Feyenoord010

Als je op zo’n bijeenkomst ziet hoe makkelijk je identiteit kan worden gestolen en hoe eenvoudig het is om daarmee dingen te doen die je zelf nooit zou doen, is de conclusie snel getrokken: het is heel belangrijk om sterke wachtwoorden te gebruiken én om voor elke dienst een ander wachtwoord te gebruiken. Daarom leveren wij onze computers bij de klant met een random gegenereerd wachtwoord. Omdat die nogal ingewikkeld is, past elke gebruiker het – gelukkig – snel aan naar een eigen wachtwoord. Helaas is dat vaak een eenvoudig te raden wachtwoord. Kom je een kamer binnen die volhangt met Feyenoord-logo’s, dan heb je niet heel veel fantasie nodig om het wachtwoord ‘Feyenoord010’ te raden.

Makkelijk te onthouden, moeilijk te raden

Eén handige tip is om een logisch zinnetje te verzinnen dat je voor elke applicatie kan gebruiken, bijvoorbeeld ‘Ik telebankier bij ING in 2018’, ‘Ik bestel online bij Bol.com in 2018’, ‘Ik rij iedere dag met plezier naar Trivision’. Als je van elk woord de eerste letter neemt, heb je een wachtwoord dat heel makkelijk te onthouden is, maar voor een ander heel moeilijk te raden. Bovendien is op die manier het wachtwoord voor iedere applicatie nét even anders, al is het maar een paar letters.

Inloggegevens in de kluis

Als je toch je inloggegevens ergens wilt opslaan, doe dat dan niet in een Excel-bestandje op je computer. Een goede manier is om een password manager te gebruiken; een app die werkt als een kluis, waar je met één wachtwoord of pincode bij al je wachtwoorden kunt komen. Het is wel belangrijk dat je daar een app van een betrouwbare leverancier voor uitzoekt, maar als je in de App Store, Windows Store of Google Play Store een app uitzoekt, kun je ervan uitgaan dat het veilig is. Het is wel handig een betaalde app uit te zoeken. ‘Als het gratis is, ben jij het product’, is ons devies, dus in dit geval is het wel handig er een paar euro voor te betalen.

Geen reden voor paniek

Tot voor kort was ik altijd degene die riep: ‘ik heb niks te verbergen, van mij mogen ze alles weten, hoe hoog mijn hypotheek is, wie mijn vrienden zijn’. Maar als je dan ziet waar die gegevens voor gebruikt kunnen worden, dan wil je ineens toch wel een aantal dingen verbergen. Het is absoluut niet mijn bedoeling om paniek te zaaien. Maar het is wel handig om alert te zijn. Pas als je je bewust bent van de risico’s, kun je maatregelen nemen.

Meer weten?

Ben je benieuwd wat je nog meer kunt doen om je data veilig te houden? Neem vrijblijvend contact met ons op via 010 – 246 92 40 of mail naar info@trivision.nl