Oplichters grijpen de vakantieperiodes steeds vaker aan om je te pakken te nemen. In de hoop dat je op je eerwerkdag even niet oplet, sturen ze frauduleuze e-mails met officieel uitziende onderwerpen.

“Tijdens uw vakantie hebben we verdachte activiteiten met uw pinpas geconstateerd”
of “Uw Microsoft account is te lang niet gebruikt, klik hier om deze te heractiveren”

Waar je vroeger nog kon letten op spelfouten of een slechte opmaak, is dat tegenwoordig een stuk moeilijker. Gelukkig zijn er nog manieren om echt van nep te onderscheiden. In dit blog delen we een aantal handige tips.

Klik nooit zomaar op een link

Een overheidsinstantie, een bank of een groot bedrijf zal je meestal niet vragen om op een link te klikken. In plaats daarvan verzoeken ze je om hun website te bezoeken of hun mobiele app te gebruiken.

Voel je toch de drang om even te klikken? Hou er dan rekening mee dat de fraudeurs ook malware en virussen installeren op hun websites. Alles om maar geld aan je te kunnen verdienen.

De belangrijkste uitzondering op de ‘niet klikken’ regel is een e-mail om je wachtwoord te wijzigen. Hierbij ontkom je niet aan een linkje van de instantie, en oplichters weten dat! De vuistregel is om nooit je wachtwoord ‘te wijzigen’ als je hier niet zelf om hebt gevraagd.

Controleer de afzender

Twijfel je of een e-mail wel legitiem is? Controleer dan altijd de afzender. Als dit een e-mailadres is wat niets te maken heeft met de inhoud dan is de kans groot dat het om een oplichter gaat.

Soms moet je wel even twee keer lezen, omdat ze hun adressen zoveel mogelijk op het originele bedrijf laten lijken. Een bekende truc is om twee letters om te wisselen, bijvoorbeeld Mircosoft in plaats van Microsoft. Ook voegen ze vaak woorden toe, bijvoorbeeld @support.microsoftnederland.com in plaats van het echte @support.microsoft.com

Twijfel je nog steeds over een e-mail? Verwijder hem gewoon, of neem contact met ons op, dan helpen wij je verder!