Sinds een jaar of 4 werkt Jarco de Borst als support engineer bij Trivision. Jarco is geboren en getogen in Sliedrecht, een dorpje net boven Dordrecht, en woont daar nog steeds. Elke ochtend stapt hij in de auto om aan de andere kant van de Nieuwe Maas aan het werk te gaan. Hoe zo’n dag er bij Trivision uitziet? Behoorlijk afwisselend, weet Jarco ons te vertellen. Van computermeester tot hulpverlener.

Achter de file aan naar kantoor

’s Ochtends rijdt Jarco nadat de file is opgelost naar de Overschieseweg in Rotterdam. ‘Ik begin wat later en ga ook wat later weg, dat bespaart reistijd en scheelt me een hoop frustratie in de file.’ Eenmaal op werk start hij de motor op met een kop koffie en een praatje met collega’s. Behalve als de telefoon gaat natuurlijk, dat krijgt altijd voorrang.’

Supportdesk en buitendienst afgewisseld

Jarco zit niet altijd op kantoor. Hij draait ook regelmatig een buitendienst. ‘Hoe vaak dat is hangt af van de geplande werkzaamheden en het type storingen dat zich voordoet. Een printer installeren of bekabeling trekken gaat nou eenmaal nog steeds niet van afstand. Maar dat maakt het werk ook heel afwisselend. Op kantoor zitten is prima, maar het is ook heel leuk om bij klanten over de vloer te komen.’

Jarco02

Meneer de Computermeester

Trivision regelt onder andere de ICT voor een aantal Rotterdamse basisscholen. ‘Als ik daar kom, noemen ze me de computermeester. Al die leerlingen komen vragen stellen als bezig ben. Over wat ik aan het doen ben maar bijvoorbeeld ook of ik spelletjes speel. Dat is natuurlijk heel erg leuk. Maar ik zou het niet elke dag moeten doen, al die vragen die ze op me afvuren! En ja, ik speel inderdaad spelletjes, maar laten we het daar maar niet over hebben: daarmee bevestig ik natuurlijk weer het beeld van de stereotype computernerd.’

Lekker informeel

De meeste mensen denken bij een supportdesk aan de gortdroge gesprekken die je hebt met de medewerkers van Ziggo, KPN of een andere grote speler. Bij Trivision is dat anders. Jarco: ‘Wij hebben echt persoonlijk contact. Je weet precies wie je aan de lijn hebt, je hebt een gezicht bij de stem en je weet wat er speelt bij die klant. Storingen zijn natuurlijk nooit leuk, het werk ligt stil en daar baalt zo’n klant natuurlijk van. Maar als je samen een grapje of een praatje kan maken, maakt dat de boel wel een stuk gezelliger.’

Eten in de kroeg

‘Tussen de middag eten we in onze kantine. Het is eigenlijk meer een bruine kroeg, maar wij zijn er zo aan gewend. Van bezoekers horen we vaak hoe bijzonder het is, en dan realiseer je je weer dat dat ook wel zo is. Eén of twee keer in de maand drinken we op vrijdagmiddag na werk met z’n allen een drankje, en dat is best uniek, dat dat kan.’

Brandjes blussen

In een perfecte wereld zou Jarco op werk de hele dag voor zich uit zitten staren. Maar gelukkig voor hem is de wereld nog niet zover, dat zou nogal saai zijn. ‘Belt of mailt er een klant, dan grijpen we meteen in. De ene keer moeten we echt voor een reparatie naar de klant toe maar meestal kunnen we de storing verhelpen vanaf onze kantoorstoel. En we hebben natuurlijk onze digitale collega TOM, die geeft ons proactief meldingen. Als een update niet goed verlopen is of er dreigt een virusbesmetting, dan probeert TOM dat op te lossen. Lukt het hem niet, dan schakelt hij ons in. We kunnen dus vaak al ingrijpen voor de klant aan de bel trekt. Maar soms moeten we ook brandjes blussen. Dan krijg je ineens een mailtje van een klant: “Jarco, ik heb je nodig, ik heb wat verwijderd!!” Zo vermaak ik me hier wel eigenlijk.’

Vriendelijke, gezellige sfeer onderling

Die informele band die we met klanten hebben, hebben we ook met collega’s onderling. Elkaar beetje uitdagen en plagen, daar houden we wel van. Maar er hangt een heel vriendelijke, gezellige sfeer en we kunnen goed lachen samen. Dat hebben we ook wel nodig. Hoe je het ook wendt of keert, als je nodig bent betekent dat meestal dat een klant in een stressvolle situatie zit. Als er dan een keer tien klanten tegelijk bellen en je weet niet waar je moet beginnen, is het wel fijn om je collega’s om je heen te hebben waar je mee kunt lachen en waar je energie uit kunt halen.’

Over een rustige snelweg naar huis

Rond half 7 sluit Jarco zijn computer af. De meeste klanten zijn dan al naar huis. ‘Als het nodig is blijf ik natuurlijk wat langer. Als een klant zijn data kwijt is of geen internetverbinding heeft, dan moet dat eerst opgelost. Een enkele keer gebeurt dat ook in de avond of in het weekend, maar dat is gelukkig niet vaak. Over het algemeen kan ik netjes op tijd naar huis, over een weer rustige snelweg richting Sliedrecht.’

Ook lunchen in onze bruine kroeg?

We zijn nog op zoek naar een eerstelijns servicedeskmedewerker en een stagiaire. Interesse? Kijk even bij onze vacatures.