In bijna alle branches is sprake van een personeelstekort. Extra beloningen in de vorm van overstapbonussen, opleidingen of mooie leaseauto’s vliegen je om de oren, maar uiteindelijk blijken dat kortetermijnoplossingen. Voor je het weet is je nieuwe werknemer weer vertrokken, naar de buurman die een nog grotere beloning biedt. Met deze 4 ICT-gerelateerde maatregelen zorg je wel voor blije, blijvende collega’s.

1 Office 365 op vijf devices
Als je als bedrijf voor een medewerker Office 365 aanschaft, is dat niet alleen heel productief voor op kantoor, maar mag hij of zij dat ook installeren op vier privé-devices. Zo heeft je medewerker niet alleen Office 365 op de zakelijke PC maar ook op de eigen smartphone, tablet en/of thuis-PC.

2 Bring your own device
Veel zogenaamde job hoppers houden van BYOD: Bring Your Own Device. Ze kunnen lezen en schrijven met hun eigen laptop, tablet of telefoon dus waarom geef je ze die vrijheid niet? Menig smartphone is tegenwoordig krachtiger dan een PC. Alles wat je nodig hebt is een docking station, een muis, een toetsenbord en een beeldscherm. Welk device je ook gebruikt, je gegevens haal je natuurlijk uit de cloud. Als werkgever moet je natuurlijk zorgen dat je medewerker maar een keer hoeft in te loggen en dan al zijn applicaties bij elkaar ziet op één persoonlijk bureaublad, onafhankelijk van de plek van inloggen en het device waarmee wordt ingelogd.

3 Flexibel werken
Het werk gedaan krijgen is belangrijker dan acht uur op kantoor doorbrengen. In deze tijd van overal en altijd vanaf elk device kunnen werken, is dat niet meer nodig. Leg die verantwoordelijkheid bij je medewerkers. Wil iemand eerst thuis wat mail wegwerken om daarna pas – na de file – naar de zaak te komen. Prima toch? ’s Middags naar een klant en op de terugweg bij een echt goede koffietent nog even je mail checken voor je doorrijdt naar huis. Geen probleem!

4 Niet werken
Het moet ook andersom zijn: als werkgever moet je je werknemers ook ondersteunen als ze niet werken. Als je twee, drie keer ’s avonds een mail hebt beantwoord, wordt meteen verwacht dat je dat altijd doet. Dat is uiteraard niet de bedoeling. Gelukkig kun je met ICT ook bijdragen aan duurzame inzetbaarheid, zodat je mensen niet uitgeblust raken. Je zou voor je werknemers kunnen beslissen dat vanaf 8 uur ’s avonds de zakelijke telefoon overschakelt op de voicemail. Die voicemail ontvang je dan niet op je telefoon, maar de volgende ochtend als mp3 in je mailbox. Aansluitend daarop kun je bijvoorbeeld regelen dat ICT-diensten na vrijdagmiddag 4 uur niet meer bereikbaar zijn. Hebben jullie tenminste ook even tijd om successen met elkaar te vieren. Work hard, play hard. Zo is het, toch?

Nieuwsgierig?
Benieuwd hoe aantrekkelijk ICT er binnen jouw bedrijf uit kan zien? We denken graag met je mee. Neem vrijblijvend contact met ons op via 010 – 246 92 40 of mail naar info@trivision.nl.